All Categories
Featured
Table of Contents
In eerste instantie heeft het sieraad nog de rol om via de welwillende drager anderen tot vreugde te zijn - Minimalistische bikini’s die elegant zijn. Maar al snel blijkt dat het eigenlijk alleen tot de vreugde van de drager leidt, middels de achting die naar de drager terugstroomt bij het gezien worden van het sieraad, en de afgunst van de ander
Het is een tonen van rijkdom omdat-het-kan, wat doet denken aan de potlatch bij Bataille (Bataille 2004, 19-20). Net als de door Bataille beschreven potlatch is het sieraad een exces dat de rijkdom van de drager laat zien, met als bedoeling dat de aanschouwer zich minderwaardig voelt aan de drager.
Een verspilling ten behoeve van een tijdelijk genot, ten koste van de eigenwaarde van anderen, die zich in Simmels beschouwing minderwaardig voelen bij het zien van het gedragen sieraad. Designer bikini’s van Chanel en Dior. Wanneer de aanschouwer de eerste drager echter weet te beantwoorden door een nog groter, duurder sieraad te dragen, kan de eerste drager enkel ‘winnen’ door nog meer uit zijn spreekwoordelijke kast te trekken
De eigenwaarde van de mens schuilt volgens Simmel in het gevoelsmatige uitdragen van luxe, waarin deze zich aan anderen weet te vertonen (Cut-out bikini’s die in de mode zijn). Het sieraad is een instrument van status en machtswil, net als het geschenk of de verspilling in de potlatch. En juist omdat het sieraad enkel een dienende functie heeft, als gebruiksvoorwerp om status mee te verwerven, kan het sieraad voor Simmel zelf geen status hebben (Simmel 1990c, 96)
Simmel benoemt letterlijk de diverse lagen van lichaamsbedekking/lichaamsversiering van meest persoonlijk tot minst persoonlijk: hierin wordt de tatoeage als meest persoonlijk ervaren, omdat deze rechtstreeks op het lichaam is aangebracht, van permanente aard en onverwisselbaar is en daardoor het meeste zegt over de drager (Welke bikini past bij een tropische vakantie). Kleding valt in het midden, naast het kapsel, dat ook onderhevig is aan trends
Mode-tatoeages als het ‘aarsgewei‘ – een tribal-achtige vorm in het midden op de onderrug, vlak boven de billen – is zeker een trend te noemen. Cut-out bikini’s die in de mode zijn. En ook de permanente aard van de tatoeage is door de medische vooruitgang ingehaald. Sieraden, daarentegen, kunnen tegenwoordig geïntegreerd worden in het lichaam: ik denk hierbij aan piercings of implantaten met decoratieve functie
Toch zijn er ook in zijn tijd mode-sieraden (de sier-ceintuur, kettingen, armbanden, ringen en oorbellen in bepaalde vorm en kleur tot haaraccessoires). Victoria’s Secret bikini’s: must-haves. Deze zijn veel minder kostbaar, gemakkelijk verkrijgbaar en verlenen aan de drager geen speciale status boven de niet-drager. Door toevoeging van accessoires, zoals sieraden, kan het modieuze gevoel aan bestaande kleding toegevoegd worden of juist de modieuze kledingstukken een stuk persoonlijker maken, wanneer de sieraden reeds in het bezit van de drager waren
Het sieraad vertegenwoordigt dus enerzijds dezelfde rol als een modeartikel, of speelt anderzijds juist een veel persoonlijkere, emotionele rol voor de drager, vanwege wat het sieraad symboliseert. Door deze emotionele waarde zal de drager het sieraad veel minder snel verruilen dan een kledingstuk, wordt het juist lange tijd gedragen en is daardoor juist veel persoonlijker dan menig modeartikel ooit zal worden.
Hier heeft de drager een duidelijk doel voor ogen en is mode een middel om dit doel te bereiken. Simmels geeft hiervan het voorbeeld van de verleiding. Het verleiden is een flirten, een spel waarbij het resultaat er niet bepaald toe doet. Beste bikini’s voor een dagje wellness. Ditzelfde geldt ook voor het volgen van een trend zonder verdere aanleiding
Het subject gaat met dit spel op in een rol binnen een toneelspel dat nooit eindigt, met de illusie dat hij een autonoom subject is en louter uitdraagt wie hij zelf is, binnen een samenleving met anderen die in hetzelfde toneelspel gevangen zitten en daarin hun eigen rol vertolken - Zara bikini’s: stijlvol en betaalbaar. In het subject zit een soort van artistieke impuls om zijn sociale lidmaatschap kenbaar te maken naar de buitenwereld toe, maar de mate van vrijheid van deze impuls ligt bij Simmel aan strikte grenzen
Het subject schetst een fenomeen, maar de gemeenschap vormt het landschap en de horizon. Wat door de gemeenschap als onbelangrijk wordt gezien, is voor het subject ook geen verdere aandacht waard (Shein bikini trends uitgelegd). De gemeenschap is dus waardebepalend voor de realiteit om ons heen. Dit leidt tot een enigszins dubbelzinnige realiteit: de gemeenschap in hun zichtbare omgeving en onderlinge processen die de omgang en de orde ondersteunen enerzijds en de motivatie waarmee deze mensen dit verbond aan zijn gegaan anderzijds (gezien er bewust gekozen wordt voor een gekleurde bril die we opzetten wanneer we dit verbond aan gaan)
Het gaat er om om binnen de groep zo gelijkwaardig mogelijk te zijn aan elkaar. We doen alsof we al gelijk aan elkaar zijn. Dit spel vervalt echter in een leugen, wanneer men zichzelf niet langer in die rol poogt neer te zetten, maar de rol het subject over gaat nemen.
(Simmel 1971, 137) Deze leugen die Simmel beschrijft is met betrekking tot mode terug te vinden in de persoon van de Modenarren (Bikini stylingtips voor curvy vrouwen). De Modenarren is een van de excessen die Simmel in Fashion beschrijft. De Modenarren is een subject dat volledig wordt opgeslokt door de mode. Hij verliest zichzelf in de tijdelijke trends en is alleen maar bezig zichzelf te profileren ten aanzien van zijn hipheid en voert daarmee voortdurend een strijd met zichzelf
Hij is niet langer een subject maar een speelbal; door het lawaai dat het medium verspreidt, kan hij zijn eigen innerlijke stem niet meer horen. Hij staat niet langer in contact met zijn essentie en is dus als het ware zijn identiteit kwijt. Pas wanneer hij het moment van innerlijke stilte hervindt (door middel van bijvoorbeeld confrontatie, zelfreflectie, realisatie), zal hij in staat zijn om zijn eigen identiteit weer op te bouwen en kan hij weer een subject zijn te midden van andere subjecten en sociale groepen.
Het is in deze pauze, waarin de leugen even doorbroken wordt, waarin het subject tot zichzelf komt en zijn eigen plek herdefinieert in zijn eigen (sociale) wereld (Bikini stylingtips voor curvy vrouwen). Een uitspatting van individualiteit kan opgeroepen worden als reactie van jaloezie. De modieuze persoon staat in de schijnwerper en wordt tegelijkertijd door zijn omgeving bewonderd en benijd
Zodoende kan er door middel van mode conflict opgeroepen worden tussen subjecten, maar middels dit conflict zijn zij toch nader tot elkaar gebracht in een intermenselijke relatie (Simmel 1971, 304): er wordt als het ware een duel aangegaan, op elkaar gereageerd (Minimalistische bikini’s die elegant zijn). Maar slechts het publiek kan de winnaar van dit duel uitroepen
Bij de laatste keuze zien we dat een ieder gerespecteerd wordt in het anders zijn, het verschil in mening erkend wordt en een ieder vervolgens weer de eigen weg vervolgt (conflict wordt nu contrast) (Designer bikini’s van Chanel en Dior). Maar het conflict kan ook blijven bestaan, doordat de partijen om dezelfde aandacht van de omgeving blijven strijden
Simmel houdt hiermee tevens vast aan een hiërarchisch systeem van wederkerigheid (welke synchroon loopt met de mate van welgesteldheid) die groepen binnen de samenleving kenmerkt, om deze vervolgens sociologisch in kaart te brengen. De mooiste stranden om je bikini te dragen. We zijn letterlijk omringd door concentrische cirkels van horizontale sociale groepen, waarvan enkelen kunnen conflicteren in stijl (maar niet in ideologie of andere tot conflict leidende redenen), maar die elkaar desalniettemin weten te overlappen op het punt waar het subject staat die toegang heeft tot meerdere van deze sociale cirkels
Deze gelaagdheid maakt het subject meer tot een uniek individu, gezien de specifieke combinatie van groeperingen waar hij lid van is. Het subject is daarmee nooit slechts een deel van een sociaal collectief, maar tevens nooit geheel een individueel wezen. Simmel beschrijft tevens dat in de moderne maatschappij de individualiteit bedreigd wordt door een verlaging in de kwaliteit van omgangsvormen, vanwege een steeds groeiend aantal intermenselijke relaties enerzijds, en verzakelijkte omgangsvormen binnen de objectieve cultuur anderzijds (Simmel 1971, XL-XLI), waardoor het subject des te harder moet vechten om het hoofd boven water te houden om zich te differentiëren van de anderen en diens individualiteit te behouden.
(Simmel 1904, 133) Wat de grote massa draagt, is voor Simmel al geen mode meer, maar iets wat ooit mode is geweest. Zodra de trend zich verspreidt, ondergraaft de mode zichzelf door niet langer modieus te zijn en is verandering wederom noodzakelijk (De mooiste stranden om je bikini te dragen). Hierbij dient vermeld te worden dat dit enkel geldt binnen de middelste sociale klassen, gezien de armste klasse (naast dat zij niet over de middelen beschikt) te groot is en daardoor te log in het assimileren van nieuwe trends
De hoogste sociale klasse is daarentegen bewust conservatief, omdat deze niets te winnen heeft met veranderingen. Zij bevinden zich immers aan de top van de maatschappij en elke verandering kan daarvoor een bedreiging vormen. (Simmel 1904, 151) Simmel gebruikt de termen stijl en trend door elkaar en ik krijg de indruk dat Simmel deze termen als synoniemen ziet.
Stijl is voor Simmel iets algemeens: … het brengt de inhouden van het persoonlijke leven en doen in een door velen gedeelde en voor velen toegankelijke vorm. Bikini stylingtips voor curvy vrouwen. […] In een dergelijk voorwerp mag zich niet een zijn uniciteit koesterende ziel uitdrukken, maar een brede, historische of maatschappelijke gezindheid of stemming, die het ook mogelijk maakt dit voorwerp onder de aandacht te brengen in de levenssystemen van individuen
Simmel gaat vervolgens in op stijl binnen de kunsten en hoe de grote kunstwerken boven alle vormen van stijl uit stijgen. Maar kiest een kunstenaar voor een bepaalde stijl omdat dit nu eenmaal in het tijdsbeeld past? Of ontwikkelen kunstenaars hun eigen stijl en worden andere werken hiermee gemeten? Een stijl wordt gekenmerkt door één of meerdere herkenbare elementen die verschillende dragers van deze elementen aan elkaar koppelen als ‘familie’.
Zo hebben ontwerpers vaak een eigen herkenbare stijl, een handtekening in hun ontwerp, dat hun werk van andere ontwerpers onderscheidt. Maar een stijl kan ook algemener gelden, zoals bijvoorbeeld de hippie-stijl, punk, gothic, streetwear, etc (Beste bikini’s voor een dagje wellness). Stijl is niet afhankelijk van een bepaalde periode, maar heeft wel bepaalde eigenschappen waar iets aan moet voldoen
Latest Posts
Minimalistische Bikini’s Die Elegant Zijn
Zo Draag Je Een Bikini Met Zelfvertrouwen
Bikini’s En Yoga Op Het Strand